ضبط و ویرایش فایل ویدئویی
ساده ترین روش فیلمبرداری که در اختیار تعداد زیادی از کاربران قرار دارد استفاده از دوربین گوشی های موبایل است. با توجه به اینکه گوشی موبایل همیشه همراه کاربر است با استفاده از آن می تواند هرجا و هر وقت که بخواهد فیلمبرداری کند. دوربین های عکاسی دیجیتال نیز امکان فیلمبرداری دارند و معمولا فیلم هایی با کیفیت قابل قبول می توان با آنها گرفت. مسلما دوربین های فیلمبرداری آماتوری و حرفه ای نیز روش های سرراستی برای فیلمبرداری هستند.

وب کم متصل به کامپیوتر یا وب کم لپ‌تاپ نیز با کمک نرم افزارهای ویرایش ویدئو یکی دیگر از روش های ضبط فیلم است.

پس از فیلمبرداری بسته به اینکه کاربر فیلم را برای چه منظوری می خواهد استفاده کند، نیازمند است که فایل ویدئویی را ویرایش یا تدوین کند. برای این کار می توان از نرم افزارهایی مانند Edius وAdobe Premire یا Quick Time استفاده کرد.


آماده سازی فایل های ویدئویی برای ارسال یا آپلود
در فرستادن یا آپلود فایل های ویدئویی و فیلم مهمترین نکته حجم آنهاست. اگر کاربر فایل را خودش آماده کرده باشد باید برای فرستادن آن به صورت ایمیل یا آپلود آن در اینترنت فایل را به  حجم کمتر تبدیل کند. اما ممکن است فیلم مورد نظر قابل تغییر و دستکاری نباشد، در این صورت می توان با زیپ کردن آن کمی از حجم فایل ارسالی کم کرد. همچنین برای فرستادن چندین فایل به طور همزمان زیپ کردن فایل ها در یک پوشه کار را راحت می کند.


دریافت و ارسال فایل های ویدئویی
فایل های ویدئویی را می توان مانند همه ی فایل های دیگر همراه ایمیل ضمیمه و ارسال کرد یا همراه ایمیل آنها را دریافت کرد. روش کار درست مانند همه ی فایل هاست. تنها با توجه به حجم بسیار بالای فایل های ویدئویی نسبت به فایل های دیگر، باید به سرعت و محدودیت حجمی اتصال اینترنت فرستنده و گیرنده توجه شود.

در این موارد کاربر ممکن است در سرویس ایمیلی که استفاده می کند نیز با محدودیت مواجه شود. سرویس های ایمیل معمولا برای فایل هایی که به هر ایمیل می تواند ضمیمه شود محدودیت حجمی می گذارند. برای مثال این محدودیت برای سرویس جیمیل 10 مگابایت است. بنابراین کاربر باید به حجم فایل های ویدئویی که می فرستد دقت کند تا با مشکل مواجه نشود.


وب سایت های به اشتراک گذاری ویدئو
یکی از معروف ترین و پرکابرترین وب سایت‌های به اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب است. هر کاربری می تواند با ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در یوتیوب، ویدئو‌های خود را در آن آپلود کند. از آنجا که مدتی است شرکت گوگل سایت یوتیوب را خریده است، کاربرانی که از سرویس جیمیل استفاده می کنند می توانند با همان شناسه ی کاربری و رمز عبور از یوتیوب نیز استفاده کنند و نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. حداکثر مدت هر فیلم که کاربر می تواند در یوتیوب قرار دهد 15 دقیقه است، به همین دلیل اگر فیلمی بیشتر از این مدت بود باید با کمک نرم افزار ویرایش آن را به قطعات 15 دقیقه ای تقسیم کرد و به طور جداگانه بر روی یوتیوب آپلود کرد. در این سایت امکان کامنت گذاشتن برای هر فیلم وجود دارد که به کاربر امکان می دهند با دیگر کاربران در ارتباط باشد.

ویمئو سایت دیگری است که امکان آپلود ویدئو را به کاربران می دهد. به دلیل امکان قرار دادن فایل های ویدئویی با کیفیت بالا در این وب سایت، کاربران حرفه ای بیشتر از آن استفاده می کنند. ویژگی دیگر ویمئو آن است که مانند یوتیوب محدودیت آپلود 15 دقیقه ای را ندارد و به همین دلیل برای کارهای حرفه ای مناسب تر است.

روش دیگر انتشار فیلم در وبلاگ شخصی و  به صورت ویدئوبلاگ است. با افزایش گرایش کابران به محتوای تصویری سرویس های وبلاگ نویسی امکان آپلود فیلم در وبلاگ را در اختیار کاربران خود قرار داده اند.

مثل همه ی موارد قبل نکته ی مهم در انتشار فیلم بر روی اینترنت رعایت کپی رایت و همین طور حریم خصوصی و امنیت افراد است. انتشار فیلمی که شخص دیگری آن را گرفته باید حتما با اجازه ی او باشد. همینطور انتشار فیلمی که افراد دیگر را به تصویر کشیده است، باید با اجازه ی قبلی از آنها باشد. عدم رعایت این موارد می تواند برای کاربر مشکلات قانونی ایجاد کند.


محتوای چند‌رسانه ای
استفاده از رسانه های مختلف، مانند صدا، عکس، ویدئو، انیمیشن و متن در کنار یکدیگر برای انتقال بهتر پیام را چندرسانه ای (Multimedia) می گویند، که در مقابل محتوای صرفا متنی به کار می رود. در چنین برنامه هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده می شود و بار اصلی انتقال پیام بر عهده ی سایر رسانه های تصویری یا صوتی قرار می گیرد.

یکی از ساده ترین و رایج ترین انواع تولید محتوای چندرسانه ای که در روزنامه نگاری شهروندی به کار می رود، اسلاید صوتی (Sound Slide) است. صداگذاری بر روی عکس هایی که پشت سر هم نمایش داده می شوند، اسلاید صوتی نام دارد. این صدا می تواند ترکیبی از موسیقی، افکت و صدای شخصی باشد که چیزی را در مورد عکس ها توضیح می دهد. این نوع اطلاع رسانی و انتقال پیام در جاهایی که سرعت اینترنت پایین است می تواند به دلیل داشتن حجم کمتر جایگزین فایل های ویدئویی شود. این روش بیان و انتقال محتوا چندرسانه ای خطی نامیده می شود.

برای ساخت اسلاید صوتی می توان از برنامه هایی مانند Soundslides Plus استفاده کرد. کاربر می تواند صدا را با کمک برنامه هایی که در درس قبل در مورد محتوای صوتی گفته شد تولید کند. با کنار هم قرار دادن عکس ها و صدای مورد نظر خود می تواند به راحتی یک چندرسانه ای ساده بسازد. این چندرسانه ای می تواند در مورد یک سفر باشد که کاربر عکس ها و خاطره های آن سفر را به این ترتیب در کنار هم قرار می دهد. در این مورد هم مانند همه ی موارد قبل کاربر باید از مواد اولیه ای (صدا یا عکس) که خود تولید کرده استفاده کند یا اگر  محتوای تولیدی دیگران را به کار می گیرد از آن شخص حقیقی یا حقوقی اجازه داشته باشد.


***

من چند باری مرجع آموزشهای خبرنگاری،وبلاگ نویسی،عکاسی رو گفتم که اکثر مطالب ایمیلهای ارسالی درسنامه هستش و شما هم اگه تمایل به دریافت مطالب در ایمیلتون هستید میتونید به راحتی در اون ثبت نام کنید،خواستم دوباره اشاره کنم که مبادا حق این گروهی که دارند این سایت رو پشتیبانی میکنند ضایع نشه.


فقط کافی یک ایمیل بدون متن به Help@Darsnameh.com ارسال کنید.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 26 اردیبهشت 1390    | توسط: Mehdi    | طبقه بندی: آشنایی با حرفه‌ی روزنامه‌نگاری(مقدماتی)، آموزش وبلاگ نویسی،     | نظرات()