محتوای مجازی
مهمترین هدف استفاده از اینترنت ارتباط با دیگران و کسب اطلاعات است. این ارتباط از طریق ارسال و دریافت نامه الکترونیکی (Email) یا گفتگوی همزمان (Chat) به صورت نوشتاری، صوتی یا تصویری انجام می شود. رایج ترین سرویس های ایمیل در حال حاضر جی میل (Gmail) و یاهومیل (Yahoo Mail) هستند. همچنین دریافت اطلاعات می تواند به صورت دریافت اخبار و مقاله ها به شکل متن، دیدن عکس های خبری، هنری یا خانوادگی، شنیدن سخنرانی ها و برنامه های رادیویی به صورت صوتی، یا دیدن فیلم و برنامه ها و اخبار تلویزیونی به صورت تصویری باشد.

بنابراین مستقل از هر هدفی که کاربر در استفاده از اینترنت دارد با این چهار شکل از محتوای دریافتی یا ارسالی روبرو خواهد بود: متن، عکس، صوت، فیلم. طبیعتا این محتوا می تواند ترکیبی از این چهار نوع باشد که اصطلاحا به آن محتوای چندرسانه ای گفته می شود. چگونگی دریافت و استفاده و همین طور تولید یا ارسال این شکل های مختلف از محتوای مجازی موضوع اصلی این دوره درسی است.

فایل و انواع مختلف آن
به مجموعه ای از اطلاعات که بر روی کامپیوتر به صورت بلوک هایی مجزا ذخیره می شوند، فایل می گویند. این اطلاعات در اختیار نرم افزارهای کامپیوتری و یا کاربران هستند. هر کدام از این قطعاتِ اطلاعاتی دارای اسمی هستند که به نام فایل مشهورند. تمام اطلاعات روی یک کامپیوتر در قالب فایل ها بر روی فضای ذخیره سازی (معمولا هارد دیسک) نگهداری می شوند. فایل‌ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و نامگذاری آنها بر طبق نوع اطلاعاتی است که در این فایل ها ذخیره شده است. برای مثال فایل های نرم افزارها حاوی اطلاعات لازم برای اجرای یک نرم‌افزار هستند، و مثلا فایل های متنی نوشته ها را شامل می شوند.

به همین ترتیب هر کدام از محتواهایی هم که در بالا ذکر شد یک فایل هستند که کاربر با آنها کار می کند. برای مثال عکسی که کاربر با دوربین اش می گیرد و بر روی کامپیوترش ذخیره می کند یک فایل تصویری است. کاربر می تواند این فایل را از طریق ایمیل برای دوستانش بفرستد، یا آن را در وبلاگ یا وب سایت شخصی اش قرار دهد یا حتی آن را پاک کند. همین موضوع در مورد فایل های متن، صوتی یا تصاویر متحرک هم صادق است.

آنچه در مورد فایل های کامپیوتری ممکن است کاربران را با مشکل مواجه کند، وجود انواع مختلف فایل است. به این معنا که یک متن ممکن است به صورت های مختلف ذخیره شود و بنابراین برای خواندن آن کاربر باید نرم‌افزار مورد نظر را داشته باشد یا بتواند فایل ها را از صورتی به صورت دیگر تبدیل کند. تبدیل فایل ها همچنین در تغییر اندازه فایل هم اهمیت دارد که بر روی سرعت فرستادن یا ارسال آن از طریق ایمیل تاثیر قابل توجهی دارد. در درس های بعدی که هر کدام بر روی یکی از انواع محتوا تمرکز دارد، به انواع مختلف فایل ها و نحوه ی تبدیل آنها نیز خواهیم پرداخت.

حجم فایل‌
هرگاه از حجم یک فایل صحبت می شود منظور مقدار فضایی است که آن به صورت مجازی در کامپیوتر، لپ‌تاپ یا هر ابزار دیجیتال دیگری اشغال می کند. واحد حجم دیجیتال بیت است و به هر 8 بیت یک بایت گفته می شود. برای مرتبه های بعدی با اضافه کردن پیشوندهای کیلو، مگا، گیگا و ترا قبل از بایت حجم مورد نظر را گزارش می دهند. یک کیلوبایت 1024 بایت است و بقیه ی پیشوندها هر کدام 1024 برابر قبلی است.

برای اینکه کاربر شهودی از این اندازه‌ها پیدا کند خوب است کمی از اندازه فایل هایی که با آنها سر و کار دارد را بداند. برای مثال در یک سی دی معمولی حدود 700 مگابایت اطلاعات می توان ذخیره کرد و بر روی دی وی دی تا چند گیگ فایل قابل ذخیره سازی است. یک فایل متن معمولی دو سه صفحه ای حدودا 20 کیلوبایت حجم دارد و هر عکس یک دوربین عکاسی معمولی سه مگاپیکسلی حدود یک مگابایت فضا می گیرد. به این ترتیب فایل های صوتی و تصویری که اطلاعات بیشتری را ذخیره می کنند حجم های بالاتری در حدود چند ده یا چند صد مگابایت یا بیشتر دارند. دانستن این اعداد برای دانلود یا آپلود فایل های مختلف بسیار سودمند است.

دانلود
دانلود (Download) یا بارگیری به عملی گفته می شود که کاربر بخواهد فایلی را از شبکه یا کامپیوتر دیگری به کامپیوتر خودش بیاورد. بنابراین هرگاه صحبت دانلود از اینترنت می شود به آن معناست که کاربر باید فایلی را از طریق ایمیل یا لینکی در یک وب سایت بر روی کامپیوتر خود ذخیره کند. اگر ایمیلی که کاربر دریافت کرده است علاوه بر متن اصلی ایمیل فایلی به صورت ضمیمه (Attachment) به همراه داشته باشد، می توان با کلیک بر روی آن فایل گزینه ی دانلود یا ذخیره را انتخاب کرد و فایل را برای استفاده به کامپیوتر منتقل کرد. این فایل ها ممکن است، متن، عکس، موسیقی یا فیلم باشند.

همچنین اگر کاربر در گشت و گذارش در سایت ها و وبلاگ ها یا شبکه های اجتماعی به متن، عکس، فایل صوتی یا فیلمی برخورد کند که برایش جذاب باشد و بخواهد آن را باز کند می تواند با کلیک بر روی لینک آن فایل، محتوای مورد نظر را به کامپیوتر خود بیاورد.

نکته ی مهمی که کاربر هنگام دانلود فایل ها باید در نظر بگیرد، حجم فایل مورد نظر و سرعت اتصال خود به اینترنت است. برای مثال دانلود یک فیلم نیم ساعته با اینترنت دایال آپ ممکن است ساعت ها طول بکشد. علاوه بر این ممکن است اتصال اینترنت کاربر محدودیت حجم دانلود داشته باشد. به همین دلیل قبل از دانلود چک کردن حجم فایل به تصمیم گیری در مورد دانلود آن کمک خواهد کرد.

آپلود
در ایجاد یک ارتباط دو جانبه همانطور که دریافت اطلاعات به صورت فایل مهم است، ارسال آنها نیز اهمیت دارد. آپلود (Upload) یا بارگذاری عمل فرستادن داده ها به سیستمی خارج از کامپیوتر کاربر است. ساده ترین و سرراست ترین روش آن نیز فرستادن فایل ها از طریق ایمیل است. این کار اصطلاحا ضمیمه کردن (Attach)  فایل به ایمیل نامیده می شود. برای مثال کاربری که می خواهد عکسی‌ را برای دوستش بفرستد هنگام ارسال ایمیل با انتخاب گزینه ی ضمیمه، فایل مورد نظر را آپلود می کند تا همراه متن اصلی نامه به دست گیرنده برسد.

یکی دیگر از روش های فرستادن یک فایل به دیگران ارسال فایل هنگام چت (Chat) است. سرویس های چت مانند یاهو یا گوگل تاک این امکان را برای فرستادن فایل فراهم کرده اند.

آپلود کردن فایل ها علاوه بر ایمیل در وبلاگ ها و وب سایت ها هم امکان پذیر است. همچنین وب سایت هایی وجود دارند که افراد می توانند فایل‌ خود را در آنها آپلود کنند تا کاربرانی مشخص یا هر کاربری از آن استفاده کند. در این موارد کاربر فایل خود را اصطلاحا با دیگران به اشتراک می گذارد.

در مورد سرعت و حجم آپلود نیز کاربر باید به همان مواردی که در مورد دانلود گفته شد توجه کند. یعنی سرعت اتصال اینترنت و محدودیت دریافت و ارسال اطلاعات خود را بداند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

آیا هر چیزی را می توان دانلود یا آپلود کرد؟
نه، هر فایلی را نباید دانلود یا آپلود کرد. اولین و مهمترین دلیل آن امنیت کامپیوتر شخصی کاربر است. ایمیل هایی که از اشخاص ناشناس یا سایت های نامعتبر می رسند می توانند دارای فایل های مخرب باشند که دانلود آنها مشکلاتی جدی برای کامپیوتر کاربر به دنبال دارد. بنابراین توجه و دقت به مسائل امنیتی شبکه و کامپیوتر اهمیت بالایی دارد.

رعایت حق نشر یا کپی رایت نکته ی مهم دیگری است که هر کاربر اینترنت باید در نظر داشته باشد. بنابراین هنگام دانلود عکس، فیلم یا هر محتوای دیگری باید مطمئن بود که این کار غیرقانونی نباشد. همچنین در آپلود کردن و به اشتراک گذاشتن محتوای فرهنگی مانند کتاب و فیلم نیز باید این نکته را در نظر گرفت. کاربران نمی توانند موسیقی یا فیلمی را که سازنده ی اثر به فروش گذاشته کپی کنند و جایی دیگر برای فروش یا به طور رایگان آن را آپلود کنند. این کار نقض کپی رایت است و در بسیاری از کشورهای دنیا پیگرد قانونی به دنبال دارد.

نکته آخر توجه به حریم خصوصی و امنیت افراد هنگام آپلود عکس، فیلم یا صدای آنهاست. کاربر بدون اجازه صاحب عکس یا فیلم اجازه ی انتشار آن را ندارد. در صورت اتفاق چنین مواردی صاحب عکس یا فیلم می تواند از کسی که مرتکب این عمل شده شکایت کند.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 5 اردیبهشت 1390    | توسط: Mehdi    | طبقه بندی: آشنایی با حرفه‌ی روزنامه‌نگاری(متوسطه)، آشنایی با حرفه‌ی روزنامه‌نگاری(مقدماتی)،     | نظرات()