بازدیدکنندگان وبلاگ شما از کجا می آیند؟ قسمتی از آن‌ها دوستان تان هستند، که آدرس وبلاگ تان را به آن‌ها داده ایدبخشی دیگر از پیوندهایی است که دیگر سایت‌ها به مطالب تان داده انداما قسمت مهمی از ترافیک ورودی وبلاگ از موتورهای جستجو می آید.
 

شما در مورد موضوعات مختلفی مطلب می نویسیدکاربران اینترنت وقتی دنبال این موضوع ها در موتورهای جستجو می‌گردند، ممکن است از وبلاگ شما سر در بیاورنداما معمولاً به غیر از شما ده‌ها، صدها و شاید هزاران صفحه دیگر هم در اینترنت در مورد موضوع مورد جستجو مطالبی دارندحالا چه تضمینی وجود دارد اگر من در گوگل به دنبال نقد رمان محاکمه کافکا بگردم به پست وبلاگ شما در صفحه اول نتایج گوگل برسم؟ ممکن است گوگل مطلب شما را در صفحه هشتم نتایج خودش قرار بدهدجایی که احتمال کمی وجود دارد کسی آنجا را ببیند.

 

اینکه چقدر خوب و جذاب بنویسید تنها یک بعد کار استیک طرف دیگر این است که مطالب شما توسط خواننده‌ها پیدا شود. برای این امر باید بتوانید کاری کنید، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری بدست آوریدبه این معنی که اگر کاربران اینترنت به دنبال موضوعی می‌گردند که شما هم در مورد اش مطلبی دارید، پست شما در صفحه های نخستین نتایج و در جایگاه بالاتر قرار گیرد.

 

به‌ مجموعه کارهایی که انجام می‌دهید تا وبلاگ تان و مطالب اش در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد SEO یا Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور جستجوگفته می شوددر این درس با نکات مهمی آشنا می‌شوید که چه کار کنید تا رتبه وبلاگ تان را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

بهتر است قبل از شروع، با برخی اصطلاحات مهم این حوزه آشنا شوید:

 

Alt Tag: عبارتی که در کد اچ تی ام ال درج عکس استفاده می‌شود (IMG Tag) و توضیح جایگزینی است که هنگام عدم نمایش عکس، نشان داده می شود.

Bot: برنامه‌هایی که برای جستجوی محتوای وب با اهداف گوناگون طراحی می شوندممکن است این کار برای ایندکس و دسته بندی کردن صفحات جهت استفاده در موتور های جستجو باشدیا جهت شناسایی هدف مناسب برای ارسال اسپم انجام شود.

Google PageRank: یک مقدار عددی بین صفر تا ۱۰ است که توسط سایت گوگل محاسبه شده و ارزش هر سایت را در وب مشخص می کندهرچه این عدد بالاتر باشد یعنی ارزش این سایت بالاتر است.

Keywords: کلماتی که توسط موتورهای جستجو جهت شناخت و فهم محتوای یک صفحه وب، مورد استفاده قرار می گیرندبه آن‌ها کلمات کلیدی هم گفته می شود.

Keyword Density: نشان دهنده میزان تکرار یک کلمه کلیدی یا عبارت کی ورد در صفحه وب است.

Latent Semantic Indexing: که به اختصار LSI نامیده می شودالگوریتم ویژه ای که توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای تشخیص ارتباط منطقی میان کلمات یک سایت مورد استفاده قرار می گیردمثلاً ممکن است در یک مقاله که در خصوص «Cookies» نوشته شده، کلماتی همچون شکر، شکلات، آرد و یا خمیر وجود داشته باشندموتور جستجو با استفاده از این کلمات و الگوریتم مورد استفاده می‌فهمد که مقصود از «Cookies» شیرینی است، نه اصطلاح کوکی در مرورگرها!

Meta Data / Meta Tags: عبارات اختصاصی و توضیحی که به موتورهای جستجو در تشخیص حوزه و موضوع کاری یک صفحه وب کمک می کنندیک متادیتای معمولی حاوی توضیح موضوع صفحه وب و لیست Keyword های آن است.

Spider: برنامه‌هایی که برای جستجوی خودکار وب با اهداف مختلف مورد استفاده می گیرند.

URL: به طور ساده، همان آدرس صفحه وب شما است.

 

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، یا SEO امروزه تبدیل به یک علم شده است که در مراکز مختلفی در سطح جهان تدریس می‌شود و دارندگان مدارک آن معمولاً جایگاه مناسبی در تجارت وب دارنداما به این معنی نیست حال که ما یک وبلاگ ساده داریم و نمی‌خواهیم برای آن هزینه کنیم، جایی در میان رتبه های بالای موتورهای جستجو نخواهیم داشتدر این درس به نکات مهم و کلیدی ارتقاء رتبه یک وبلاگ اشاره می کنیمالبته این یک شروع است و شما می‌توانید با تحقیق، مطالعه و بهبود وبلاگ تان، جایگاه اول نتایج جستجو را از آن خود کنید.

 

۱محتوا، پادشاه وبلاگ شماست
هنگام بحث در خصوص بهینه سازی جستجوی یک وبلاگ، کیفیت پست ها و مطالب منتشر شده، مهمترین و موثرترین فاکتور استشاید افرادی مخالف این نظریه هم پیدا شوند (هرچند که بعید می دانم)، اما وقتی به موفقیت وبلاگ های مشهور در رتبه های جستجو نگاه می کنم، می‌توانم با جرأت بگویم که محتوا، فاکتور شماره یک در SEO است.

وقتی شما مطلبی نوشته باشید که خواننده خوشش بیاید، مطمئناً آن را به اشتراک می گذاردبرای دوستان اش ایمیل می‌کند و یا اگر وبلاگ یا وب سایتی داشته باشد، لینک مطلب تان را در آن قرار می دهدخب، همین یکی از مهمترین نشانه‌هایی است که موتورهای جستجو برای رتبه بندی نتایج به آن توجه می کنند.

 

۲پیش‌بینی کنید که کاربران احتمالاً چه چیزی را جستجو خواهند کرد
هر وقت برای وبلاگ تان مطلب می نویسید، به این نکته هم فکر کنید که مردم برای یافتن اطلاعاتی از جنس مطلب شما، احتمالاً چه کلماتی را جستجو می کننداگر شما دانش کافی در این خصوص داشته باشید، خود به خود در موقعیتی قرار می‌گیرید که جایگاه خودتان را در موتورهای جستجو تعیین کنیدتنها کافی است به صورت آگاهانه و فکر شده مطلب تان حاوی کلماتی باشد که بیشتر مورد جستجو قرار می گیرندالبته توجه داشته باشید که زیاده روی در این کار، هم باعث کاهش کیفیت مطلب می‌شود و هم اسپایدرهای موتور جستجو ممکن است این کار شما را به عنوان سوءاستفاده تلقی کنند و اصلاً در نتایج جستجو نشان تان ندهند.

می‌خواهید گوگل شما را هنگام نمایش نتایج جستجوی عبارت یا کلمه خاصی، در رتبه بالایی قرار دهد؟ پس از این کلمات و عبارات در متن تان استفاده کنیداز این کلمات می‌توانید در توضیحات متنی عکس‌های وبلاگ (Alt Tag) و یا هر جای شبیه به آن استفاده کنید.

 

۳تیتر، تیتر و تیتر
هنگام انتخاب تیتر مطلب حتماً چند نکته را به خاطر داشته باشیدزیرا گوگل در رتبه بندی اهمیت خاصی برای تیتر قائل استپس سعی کنید خواسته هایش را برآورده سازید:

  • مراقب باشید که کدهای وبلاگ تان به گونه‌ای نوشته شده باشند که هنگام درج تیتر، آن را حتماً در «title tags» قرار دهنداین امر بسیار مهمی است.

  • هیچ گاه از نام وبلاگ تان به عنوان یک keyword استفاده نکنیداین کار باعث کاهش شدید اهمیت کلمات کلیدی تان می شود.

  • همیشه به خاطر داشته باشید کلماتی که در اول تیتر استفاده می شوند، از وزن و اهمیتی بیش از کلمات بعدی برخوردارند و به همین نسبت از اهمیت کلمات پایانی تیتر کاسته می شود.

  • کلمات کلیدی را که طبق بند ۲ راهنما در متن استفاده کرده اید، در تیتر هم به کار ببرید.

 

۴به مطالب قبلی خودتان لینک بدهید
همانطور که لینک شدن مطلب تان در وبلاگ ها و وب سایت‌های دیگر باعث افزایش رتبه تان می شود، لینک شدن مطالب مرتبط با هم در وبلاگ تان هم می‌تواند تأثیر مثبتی در این کار داشته باشداین کار همچنین باعث می‌شود که کاربر راحت‌تر بتواند مطالب مرتبط با موضوع مورد علاقه اش را در وبلاگ تان بیابدالبته توجه داشته باشید لینک دادن به مطالب خودتان در بخش‌های دیگر مانند منو ها و ستون کنار وبلاگ ممکن است نتیجه عکس داشته باشدهمچنین زیاده روی در لینک دادن به مطالب مرتبط در یک مطلب هم تأثیر منفی بر نتایج جستجو خواهد داشت

 

۵خواننده، خواننده می آورد
این مورد شاید به عنوان یک تکنیک SEO مطرح نباشداما تأثیر زیادی بر این موضوع داردهرچه تعداد خوانندگان وبلاگی بیشتر باشد، این شانس را دارد که توسط خوانندگان بیشتری کشف شودهر چه تعداد خوانندگانی که به وبلاگ شما علاقه داشته باشند و شما را به شبکه دوستان شان معرفی کنند بیشتر شود، به همان نسبت سرعت رشد خوانندگان تان به صورت تصاعدی افزایش می یابدخوانندگان علاقه‌مند به شما لینک می دهند، شما را در بوکمارک های آنلاین شان اضافه می کننددرباره شما تویت می کنندلینک های تان را برای هم ایمیل می‌کننددر خصوص شما مطلب می نویسندشما را در لینکدونی های شان قرار می دهندخب، این‌ها از چشم اسپایدرها پنهان نمی ماند.

 

۶سعی کنید از دیگران لینک بگیرید
اینکه دیگر سایت‌ها و وبلاگ ها به شما لینک دهند، یکی از موارد مؤثر در SEO استالبته این کار بسیار سخت استبه‌خصوص لینک گرفتن از وبلاگ ها و سایت‌های پر بیننده کار طاقت فرسایی استبرای شروع به وبلاگ هایی که خوشتان می‌آید یا موضوع شان با فعالیت شما مرتبط است لینک بدهیددر هر سایت و شبکه اجتماعی که عضو هستید، لینک تان را بگذاریداینکه آدرس سایت شما در تویتر یا فیس بوک قرار گیرد، شاید از نظر SEO ارزشی نداشته باشد، اما شانس دسترسی مردم را به مطالب شما بیشتر می کند.

اما حواس تان باشد، همانطور که نباید فقط غرق تولید پست های عالی شوید، وقت تان را فقط برای لینک گرفتن و لینک دادن نگذاریداگر مطلب خیلی خوب و کاربردی در مورد موضوعی خاص نوشته‌اید، که فکر می‌کنید به دردبخور استاز اینکه به صاحبان وبلاگ و وب سایت‌های مشهور در آن زمینه اطلاع دهید، ابایی نداشته باشیدبسیاری اوقات صاحبان این سایت‌ها و وبلاگ ها از اینکه مطلب مفید و به درد بخوری را برای کاربرانشان لینک کنند، استقبال هم می کنند.

 

۷حوزه فعالیت تان را مشخص کنید
یکی از مواردی که در بهبود رتبه وبلاگ در موتورهای جستجو، تولید محتوا در یک زمینه تخصصی استوبلاگی که ۱۰۰ مطلب تخصصی در یک حوزه مشخص داشته باشد، در موتور جستجو در رده بالاتری نسبت به وبلاگی که مثلاً ۲۰۰ مطلب در ۵ یا ۱۰ حوزه مختلف دارد، قرار می گیردسعی کنید مطالبی را هم که ارتباط بیشتری با هم دارند بصورت کتگوری یا تگ کلود، در اختیار خوانندگان قرار دهید.

 

۸به روز رسانی منظم
هر چه به روز رسانی وبلاگ شما بیشتر باشد، دفعاتی که موتور جستجو اسپایدرهای اش را به سراغ تان می‌فرستد تا مطالب تان را لیست کند، افزایش می یابدیعنی مطالب جدیدی که شما تولید می کنید، به جای یک یا چند هفته، طی چند ساعت یا روز در موتور جستجو فهرست می‌شوند و در اختیار کاربران اینترنت قرار می گیرندانتشار مطالب در فاصله های زمانی مشخص، از تعداد بالای به روز رسانی هم مهم‌تر استبهتر است به جای اینکه در یک هفته ۱۰ مطلب منتشر کنید و هفته دیگر هیچ مطلبی نداشته باشید، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در هر هفته تعداد مطلب کمتر داشته باشیداما در تمامی هفته‌ها مطلب برای انتشار داشته باشید.

 

سخت بود؟ تصور نمی کنمحالا شما مبانی SEO را برای بهبود رتبه وبلاگ تان را یاد گرفته اید.

حالا اگه این مطالب برای شما مفید بوده "آموزش من" رو هم در وبلاگ خودتون لینک کنید 


لینکها مرتبط :

نوشتن برای وبلاگ

امنیت در وبلاگ نویسی

تصویر، صوت و ویدیو در وبلاگ

قالب وبلاگ

کپی رایت و ذکر منبع در وبلاگ نویسی

ابزارهای جانبی وبلاگ نویسی

نوشته شده در تاریخ جمعه 17 دی 1389    | توسط: Mehdi    | طبقه بندی: آموزش وبلاگ نویسی،     | نظرات()